Biomechanica - hoe kan ik mijn training veiliger maken ?


Fitnessnet.nl - jouw persoonlijke fitness adviseur
home | klantenservice | veelgestelde vragen | winkelwagen   
Wil je advies of iets bestellen? Bel dan gerust naar 010-4420417  
maandag-vrijdag van 9.00 tot 16.00  

kies onderstaand de fabrikant
schrijf je in voor de nieuwsbrief
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief
login myFitnessnet
E-mail adres

Postcode cijfers
of registreer je
[inlog vergeten?]

Biomechanica - hoe kan ik mijn training veiliger maken ?

Biomechanica is de studie van de effecten van krachten, uitgeoefend op het menselijk lichaam. In dit artikel willen we je de basis van de biomechanica aanreiken, waardoor je je training veiliger kunt maken (en ook intensiever met hetzelfde gewicht, maar met een andere techniek).

Krachten
We zullen in dit artikel met 4 verschillende krachten te maken krijgen die een rol spelen op het menselijk lichaam in beweging. De eerste kracht is de zwaartekracht of Fg (F = force of kracht en g = gravity of zwaartekracht). Deze kracht is de kracht die door de aarde (vanuit het centrum) wordt uitgeoefend op alles en iedereen dat zich op de aarde bevindt. De vraag rijst: Als de aarde ons allemaal naar haar centrum trekt, waarom blijven wij dan toch op de aardkorst aanwezig?. Dit heeft te maken met de tweede kracht, de reactiekracht op de zwaartekracht, en die noemen wij de de normaal kracht (of Fn). Een voorbeeld: Als iemand op dun ijs loopt en het ijs blijft intact totdat de persoon de overkant heeft bereikt, dan kunnen we vaststellen dat de normaalkracht genoeg was om de zwaartekracht op te heffen. Als deze persoon echter door het ijs zakt, was de normaalkracht (uitgeoefend door het ijs) niet genoeg om de zwaartekracht op te heffen. Hieruit kunnen we opmaken dat hoe zwaarder de gewichten zijn waarmee je traint, hoe sterker het materiaal moet zijn (zowel de halter zelf als het bankje waar je op ligt of zit) voor optimale veiligheid.
Een derde kracht is de spierkracht. Met deze kracht zijn wij in staat om andere voorwerpen te beÔnvloeden. Als wij een kracht uitoefenen op een object, oefent dit object een reactiekracht uit op ons (vergelijkbaar met de reactiekracht die de normaalkracht uitoefent op de zwaartekracht). Deze kracht wordt de traagheidskracht of Fi (i = inertia of traagheid) genoemd. Weer een voorbeeld: Als je probeert een kleine auto weg te duwen (zonder dat de handrem erop staat), lukt je dat waarschijnlijk nog wel. De traagheid van de auto is kleiner dan je spierkracht. Als je dit echter probeert met een volgeladen vrachtwagen, zult je zien dat dit je beduidend meer moeite kost. Waarschijnlijk krijg je de vrachtauto niet eens weg. Dit heeft te maken met het feit dat de traagheidskracht van de vrachtwagen vele malen hoger ligt dan die van de kleine auto.
Deze voorbeelden gelden ook als de auto's in beweging zijn. Een voorwerp heeft de neiging om in dezelfde staat te blijven als dat het nu is (of dat nu in stilstand is, of met 100 kilometer per uur). Dit verklaart direct waarom het moeilijkste punt van het bankdrukken het uitdrukken van de halter is als deze op de borst ligt (nu werken dus de traagheidskracht en de zwaartekracht van de halter tegen). Het laten zakken van de halter is dus lichter omdat dan de spierkracht en de zwaartekracht samen tegen de traagheidskracht van de halter werkt.

Moment
Bijna elke spierbeweging heeft ook te maken met het moment. Dit is een kracht, waarbij er een draaiende beweging is (door het scharnieren met behulp van een gewricht). Bij het moment van gewichtheffen, zijn 2 factoren van belang voor de zwaarte van de oefening. Allereerst is dat natuurlijk het gewicht en in de tweede plaats is dat de lengte van de arm. Met deze arm wordt de afstand tussen de loodrechte lijn (loodrecht met de grond) en het gewicht bedoelt. Een voorbeeld hiervan is het uitvoeren van een lateral dumbel raise (het omhoog brengen van een dumbel zijwaarts van het lichaam) met een gebogen arm en datzelfde met een gestrekte arm. Het strekken van de arm zorgt voor een grotere armlengte en dus voor een zwaardere oefening.

Evenwicht
Al deze krachten kunnen beter in bedwang worden gehouden als de evenwichtsprincipes worden toegepast op de oefeningen. Het middelpunt van het lichaam ligt net boven de navel. Alle gewichten die boven de navel gehouden worden, zorgen voor het -sneller- uit balans raken van het lichaam (daarom is een piramide vorm van een voorwerp zo solide aan de ene kant -als deze is gepositioneerd op zijn onderkant- en zo instabiel aan de andere kant -als deze is gepositioneerd op zijn top-), terwijl gewichten onder de navel juist voor extra evenwicht zorgen. Een goede toepassing hiervan is het uitvoeren van de squat met dumbels naast het lichaam in plaats van met een halter in de nek.
Een tweede aspect van het evenwicht is het steunvlak. Hoe groter het steunvlak, hoe meer evenwicht er is. Om nog een keer terug te komen op de squat: het breed uit elkaar zetten van de voeten (zowel zijwaarts als voorwaarts/achterwaarts) zorgt voor een betere bescherming vanuit een evenwichtsoogpunt. Vanuit de trainingsleer kan hier weer gepleit worden voor een smalle stand, omdat dit het accent legt op een andere spier in het bovenbeen.

Conclusie
Je kunt je training een stuk veiliger maken door de evenwichtsprincipes toe te passen, die voortvloeien uit de biomechanica. Het aspect van veiligheid in de sport is heel erg belangrijk, omdat sport beoefend wordt om gezonder te worden en zeker niet om een blessure op te lopen.

naar de winkelwagen

De winkelwagen is leeg
recent bekeken voedingssupplementen
Je hebt nog geen producten bekeken
Betaal veilig online
Je kunt online veilig betalen met creditcard of iDEAL, gemakkelijk en snel via je eigen bank

betaal veilig online met iDeal
betaal veilig online met Visa
betaal veilig online met Mastercard
betaal veilig online via docData Payments

Het is ook mogelijk het bedrag naar onze eigen rekening over te maken, of onder rembours te bestellen. De bestelling wordt met DPD geleverd.

maak een overboeking naar onze rekeningbetaal bij aflevering aan de bezorger (rembours)

© 1998-2017 - Fitnessnet.nlsitemap  |  links  |  over ons  |  contact

-Biomechanica - hoe kan ik mijn training veiliger maken ? > Fitnessnet-