Hoe is de maximale hartslag uit te rekenen?


Fitnessnet.nl - jouw persoonlijke fitness adviseur
home | klantenservice | veelgestelde vragen | winkelwagen   
Wil je advies of iets bestellen? Bel dan gerust naar 010-4420417  
maandag-vrijdag van 9.00 tot 16.00  

kies onderstaand de fabrikant
schrijf je in voor de nieuwsbrief
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief
login myFitnessnet
E-mail adres

Postcode cijfers
of registreer je
[inlog vergeten?]

Hoe is de maximale hartslag uit te rekenen?

Hartslag Monitor
Voor een gezonde en verantwoorde training is het belangrijk te trainen met behulp van een hartslag monitor. Deze monitor zorgt ervoor dat je traint in een specifieke zone, waardoor je het meest effectief kunt trainen voor je specifieke doel en waardoor je de reactie van je lichaam in de gaten kunt houden in verband met overbelasting en onderbelasting.

Trainen met de Hartslag
Misschien heb je al iets opgevangen van de bekende 220-leeftijd formule voor het uitrekenen van de maximale hartslag. Wij vroegen ons af hoe zo'n simpele formule de correcte maximale hartslag kon berekenen. Immers, een goed getrainde man van 30 jaar zou meer aan moeten kunnen dan een niet getrainde man van dezelfde leeftijd. Na wat onderzoek gedaan te hebben, bleek dat deze formule eigenlijk alleen voor recreanten wordt gebruikt. De redenen hiervoor zijn allereerst het gemak van het rekensommetje. Ook bleek de maximale hartslag in de praktijk niet zo ver af te wijken van de meer exacte formules (de Karvonen formule die rekening houdt met de rust hartslag). Het resultaat was altijd iets lager (de recreanten trainen dus op een relatief lage intensiteit). Deze maximale hartslag moet als startpunt gebruikt worden en zou daarna aangepast moeten worden aan de persoon. Luister altijd naar je lichaam en pas de richtlijnen aan als je lichaam dit aangeeft. Naast de leeftijd formule (zoals wij de 220-leeftijd formule vanaf nu gaan noemen) bestaan er nog een aantal meer exacte methoden om de maximale hartslag te berekenen, namelijk de Karvonen index en de VO2 maximaal test.

De 220-leeftijd formule
Deze formule is simpel toe te passen. je neemt je leeftijd en trekt dit getal af van 220. Daarna vermenigvuldig je deze waarde met een trainingspercentage, tel er 5 bij op en 5 bij af, om de trainingszone te verkrijgen, en je kunt gaan trainen.
In formulevorm:

 

Htrain = ..% * (220-leeftijd)(+5 zone -5).

Voorbeeld
Een man van 30 jaar wordt geadviseerd te beginnen met trainen: de Htrain zone van (220-30=190*..%)(+5, -5) tussen de 110 en 120 hartslagen indien er een trainingspercentage gekozen wordt van 60% (vetverbranding).

De Karvonen Index
De Karvonen index introduceert de rusthartslag variabele (een waarde waaraan de getraindheid van een persoon gerelateerd kan worden). De formule voor deze index is als volgt:

 

Htrain = ( Hmax - Hrust ) * ..% + Hrust (+5 Zone -5)

De Htrain variabele is de hartslag waarmee uiteindelijk gesport gaat worden (bij de leeftijd formule ziet het er als volgt uit: Htrain = ..% * (220 - leeftijd) ). De Hmax is de maximale hartslag, die altijd op 220 wordt gezet. De Hrust is de rusthartslag. Deze moet gedurende 1 week gemeten worden net na het wakker worden (niet opstaan of andere lichamelijke activiteiten doen, maar gelijk de hartslag meten) en hiervan moet het gemiddelde worden genomen. Het ..% wordt hieronder verder uitgezet. De Hrust variabele is hierboven al uitgelegd en de +5 en -5 betekent, dat je moet trainen in het gebied van het antwoord op bovenstaande formule +5 en -5 hartslagen.

Voorbeeld
Als een man van 30 jaar met een rusthartslag van 80 zijn zone moet bepalen gaat dit als volgt. De ingevulde formule wordt nu: (220 - 80 = 140) * ..% + 80 (+5 en -5). Als er voor een percentage van 50% gekozen wordt is de trainingszone: 145-155.

Vergelijking Karvonen en leeftijdsformule
Je had misschien al opgemerkt dat met de Karvonen index een zwaarder trainingsprogramma gedraaid moet worden (het percentageverschil klopt, omdat bij de Karvonen index met gemiddeld 10% minder gerekend moet worden). Dit klopt ook, omdat ervan wordt uitgegaan dat de Karvonen index alleen door getrainde mensen wordt gebruikt en niet door recreanten. Wij raden je daarom ook aan, als je een recreant bent, om te werken met de Leeftijdsformule en deze aan te passen indien je lichaam dat aangeeft.

Ga naar het Fitnessnet Test Center om je hartslag uit te rekenen met de 220-leeftijd formule en de Karvonen Index.

naar de winkelwagen

De winkelwagen is leeg
recent bekeken voedingssupplementen
Je hebt nog geen producten bekeken
Betaal veilig online
Je kunt online veilig betalen met creditcard of iDEAL, gemakkelijk en snel via je eigen bank

betaal veilig online met iDeal
betaal veilig online met Visa
betaal veilig online met Mastercard
betaal veilig online via docData Payments

Het is ook mogelijk het bedrag naar onze eigen rekening over te maken, of onder rembours te bestellen. De bestelling wordt met DPD geleverd.

maak een overboeking naar onze rekeningbetaal bij aflevering aan de bezorger (rembours)

© 1998-2017 - Fitnessnet.nlsitemap  |  links  |  over ons  |  contact

-Hoe is de maximale hartslag uit te rekenen? > Fitnessnet-